Semafoarele și autovehiculele de astăzi folosesc
sursele de lumină pentru semnalizare și iluminare în scopul
dirijării traficului și creșterii siguranței pasive a
autovehiculelor. Cu toate acestea, sunt înregistrate anual
peste 20 de milioane de victime ale accidentelor rutiere,
accidente ce reprezintă totodată principala cauză de
mortalitate în rândul tinerilor. Este deci nevoie de o
abordare activă a siguranței în trafic prin acordarea de
asistență conducătorilor auto pentru evitarea accidentelor
iar soluțiile bazate pe tehnologii informaționale și de
comunicații pot contribui la reducerea semnificativă a
numărului de accidente (cu peste 80% conform unui raport al
Ministerul Transporturilor din Statele Unite ale Americii).
Un scenariu de utilizare a acestor tehnologii este ilustrat
în Figura de mai jos.
Proiectul ”Sistem de comunicații auto
prin lumină vizibilă adaptiv la diferite condiții de mediu”
(AutoVLC) implementat de o echipă a Universității ”Ștefan
cel Mare” din Suceava, sub coordonarea prof.univ.dr. Mihai
DIMIAN, răspunde acestei provocări majore a societății
actuale contribuind la dezvoltarea unui sistem auto-adaptiv
ce folosește semafoare și mașini cu surse de lumină bazate
pe LED-uri, nu doar pentru iluminare și semnalizare ci și
pentru comunicarea informațiilor necesare creșterii
siguranței rutiere și eficiențizării traficului.
Oportunitatea de dezvoltare a acestei tehnologii este
reprezentată de faptul că sursele de iluminat cu LED tind să
înlocuiască sursele clasice de iluminat datorită eficienței
energetice superioare și a duratei mai mare de viață. Spre
deosebire de sursele actuale de iluminat, LED-urile permit
timpi de comutație foarte scurți și un număr mare de
comutări, putând fi astfel folosite și pentru transmiterea
wireless de informații.
Semaforul inteligent dezvoltat în condiții de laborator de
către membrii echipei de cercetare este capabil să transmită
informații automobilelor ce se apropie de intersecție
folosind lumina vizibilă a semaforului ca undă purtătoare a
datelor. Unul dintre principalele elementele de noutate ale
acestui proiect este reprezentat de capacitatea sistemului
de a evalua condițiile de mediu și de a se auto-adapta, în
vederea maximizării performațelor, la diverse condiții de
mediu și factori perturbatori. Pe lângă aceste
caracteristici, un alt aspect important este acela că
sistemul poate avea o autonomie energetică semnificativă.
Componenta de emisie a sistemului dezvoltat este prezentată
în Figura de mai jos. Cererea de brevet pentru acest
dispozitiv a fost înregistrată la Oficiul de Stat pentru
Invenții și Mărci fiind publicată în Buletinul Oficial de
Prorietate Intelectuală din iunie 2018. Valoarea
internațională a rezultatelor este confirmată și de
publicarea de articole în reviste aflate pe locul 1 și pe
locul 2 în lume în domeniul Telecomunicații, conform ISI
Journal Citation Report 2017.