|
PROGRAM MANAGERIAL
Arta progresului este de a asigura ordine în schimbare, și de a asigura schimbare în ordine.
Îmbunătățirea calității trebuie să conducă în esență
la împliniri pe multiple planuri, iar programul managerial trebuie să fie un mijloc de schimbare, și nu un scop în sine, de
ocupare statică a unei poziții. Domenii cheie
1. Politica universității, strategie și planificare. Managementul schimbării și adaptării 2. Comportament organizațional și sisteme de comunicare inter-facultăți
3. Pachetul de servicii universitare 4. Marketingul universitar 5. Strategia financiară, exploatarea și dezvoltarea patrimoniului universității 6. Resursele umane 7. Rezolvarea problemelor studenților
8. Auditul calității actului didactic 9. Dimensiunea regională, națională și internațională 10. Infrastructura
și logistica 1. Politica universității, strategie și planificare. Managementul
schimbării și adaptării
schimbarea.
Asigurarea autonomiei facultăților, departamentelor în plan decizional și financiar
De definit politica universității/misiune/emblema-sigla/persoanele reprezentative
Definirea centrelor de greutate academică (dotări/know-how/specialiști):
q Centre de excelență;
q Laboratoare la standard mondial; q
Colective interdisciplinare/teme interdisciplinare; q Centre de coagulare; q Grupe de documentare/recenzare.
Ajustarea planurilor de învățămînt/redistribuirea resurselor/sprijinirea cu aparatură și logistică a cadrelor didactice tinere
Stabilirea direcțiilor de dezvoltare prin colaborare cu secțiile omoloage din țară/complementaritate și concurență
Stabilirea strategiei de dezvoltare în colaborare cu firmele regionale de producție și servicii
Asigurarea practicii studențești în țară și străinătate, la alte universități
2. Comportament organizațional și sisteme de comunicare inter-facultăți
Stabilirea politicii de relații și comunicare între facultăți. Consensul ca practică curentă în adoptarea hotărîrilor la toate nivelele
Îmbunătățirea circulației informației
Îmbunătățirea comunicării pe orizontală
Instalarea de panouri de afișare/afișare electronică
Popularizarea informațiilor obținute în urma deplasărilor
în străinătate/sinteză cu propuneri pentru aliniere la standardele europene și internaționale
Ședințe de brain-storming pe probleme comune/chestionare/analize statistice cu concluzii
Grupe de experți redactare/recenzare/contabilitate/programe de cercetare
3. Pachetul de servicii universitare
Didactic:
- Direcții de specializare/planuri de învățămînt - Cursuri postuniversitare/studii aprofundate/masterat
- Educație deschisă la distanță - Îndrumare și examene de grad - Doctorat
Științific:
- Auditări și expertize - Consultanță de specialitate - Recenzii, editări, publicații - Organizare de simpozioane și conferințe
Servicii post-educaționale:
- Bursă locuri de muncă - Feed-back educațional - Recomandări - Expertiză resurse umane
Cercetare:
- Nefinanțată - Finanțată
Burse:
- Studențești (stimularea performanței) - Doctorale - Postdoctorale - Basarabia și Cernăuți (programe, part
eneriate, colaborări)
Intranet /Internet:
- extinderea și creșterea performanțelor serviciilor oferite studenților și cadrelor - crearea
de module de curs on-line cu taxă în domeniile cerute de piață - abonarea
la bănci de date și motoare de căutare
Biblioteca:
- asigurarea creșterii fondului de carte și periodice -
dezvoltarea și modernizarea sistemului informatic
Exploatarea și dezvoltarea patrimoniului propriu:
- H oluri/expoziții/puncte de vînzare -
Dotări multimedia în amfiteatre - Servicii tehnice - Bufet
4. Marketingul universitar
Crearea unui birou de imagine / purtător de cuvânt
Popularizare în mass-media
Reclamă și publicitate
Internet / pagină web a fiecărei facultăți
Pagină web la infrastructurile de popularizare europene
Analiza realizărilor proprii în contextul concurenței (mese rotunde, vizite de studiu etc.)
Participarea la Bacalaureat
5. Strategia financiară
Orice investiție în educație trebuie să aducă un profit, atît la nivel individual, cît și la nivelul organizației care a realizat actul educațional; numai profitul materializat probează
eficiența educației.
Autonomia financiară a facultăților și catedrelor, a celorlalte sectoare
Finanțarea cu prioritate a proiectelor de dezvoltare didactică și cercetare
Atragerea de fonduri pentru cercetare (CNCSIS, ANCT etc.)
Programe europene și parteneriat
Parteneriat cu industria și comunitatea cultural/științifică regională
Sponsorizări
6. Resurse umane
Stimularea obținerii conducerii de doctorat
Stimularea angajării de doctoranzi cu frecvență
Burse și specializări pre și post-doctorale, organizate prin programe comune europene / parteneriat
Elaborare criterii de recrutare / cointeresare personal tînăr
Recompensare și motivare
Disciplina muncii și tehnologică / protecția muncii /
sănătate
Încurajarea și sprijinirea unei activități sindicale eficiente
Eficiența utilizării personalului auxiliar / criterii
7. Rezolvarea problemelor studenților
Trebuie să devenim conștienți de faptul că sîntem norocoși că studenții există, și, mai mult, că ne-au preferat pe noi ca dascăli .
Program special burse de excelență
Burse în străinătate / studii / practică
Ajutor material și social
Integrarea inițiativei studențești
Casa Studenților Suceveni
Organizarea Clubului Studențesc
Organizare punct informare Internet
Organizare de servicii (telefon, fax, poștă, xerox, birotică etc)
Organizare transport/agrement
Bancă de date mică publicitate
8. Auditul calității actului didacti c
- Activitatea didactică trebuie supusă regulilor serviciilor pentru student; elaborare set intern de norme deontologice unitare de predare,
evaluare,
stimulare etc. (ISO 9003)
- Identificarea de noi direcții
de dezvoltare, prin optimizarea costurilor și resurselor
- Campanie de publicitate și promovare a disciplinelor
- Realizarea/exemplificarea serviciilor post-educaționale
- Evaluarea actului didactic
9. Dimensiune regională, națională și internațională
- Recunoașterea școlii/specialiștilor (plata cotizațiilor
la organismele internaționale)
- C
ooperare didactică și științifică/programe europene
- Coordonarea unor secții regionale/tutoriat/Basarabia și Cernăuți
- Compatibilizarea programelor/modulare/credite
- Relații la nivel de înfrățire și parteneriat direct
10. Infrastructura și logistica
Lucrăm cu lucrurile, așa cum sînt ele de fapt, și, din păcate, nu cum am dori să fie.
- Extindere spații didactice și cazare studenți
- Centrale termice, pe gaz, în campus
- Dezvoltarea Departamentelor specializate (r
elații internaționale, DCTI, pedagogic)
- Informatizarea tuturor sectoarelor universității
- Reabilitare grupuri sanitare/mobilier
- Ceas pe fiecare palier
|