TERAPERS

Proiect
Situatie
Obiective
Prezentare
Justificare
Schema
Rezultate
Impact
Management
Resurse
Echipa
Raport final
Diseminare

3. OBIECTIVE

Proiectul Sistem informatic de terapie personalizata a copiilor cu tulburari de expresie lingvistica isi propune realizarea urmatoarelor obiective:

    O1. evaluarea inițială și pe parcursul terapiei logopedice asistate a evoluției copiilor cuprinși în eșantionul de cercetare și identificarea unor modalități de standardizare a progreselor și regreselor înregistrate (la nivelul parametrilor fiziologici și comportamentali);

    O2. formalizarea riguroasa a metodologiei de evaluare a copiilor cu probleme si realizarea unei baze de cunostinte in acest domeniu

    O3. dezvoltarea unui sistem expert pentru terapia tulburarilor de expresie lingvistica care sa permita realizarea unui program de antrenare a pronunției, individualizat in funcție de categoria de defect, experiența anterioara in terapia pronunției si evoluția anterioara a copilului;

    O4. realizarea unui ghid terapeutic care sa permită îmbinarea metodelor și procedeelor clasice cu procedeele adjuvante ale sistemului audio-vizualrealizarea unei baze de date care sa cuprinda setul de exerciții efectuate si rezultatele obținute de fiecare copil

    O5. ridicarea unui model virtual, vizual si sonor al cavitații bucale, utilizat in cadrul sedințelor logopedului cu copilul

    O6. dezvoltarea unui dispozitiv inglobat mobil destinat utilizarii de catre copil in cadrul terapiei asistate

    O7. oferirea unui feedback specific virstei, exercițiilor pe care le rezolva si rezultatelor obținute.

    O8. integrarea sistemului in vederea realizarii interactiunii optime copil – logoped si continuarea activitatii de corectie a tulburarii de vorbire acasa

    O9. transfer tehnologic si realizarea versiunii industriale a produsului

    O10. diseminarea rezultatelor prin 10 raticole publicate in reviste, din care 3 in reviste cotate ISI

De un interes major in tratarea acestor tulburari il constituie interacțiunea vizuala a copilului cu sistemul in timpul cit exerseaza. Din acest motiv, realizarea unui simulator 3D a aparatului fono-articulator cu posibilitatea de poziționare a elementelor ce intervin in fonație si de generare a sunetului asociat reprezinta un alt obiectiv important al proiectului. Datorita complexitații acestui model audio-vizual (vezi [9] si [10]), funcționarea lui nu va fi posibila pe dispozitivul mobil, ci va putea fi instalat pe calculatorul din cabinetul logopedului.

Se estimeaza ca, pe baza experienței acumulate sa se poata dezvolta si un soft specific de e-learning pentru terapia asistata a copiilor cu dislalii, destinat logopezilor si copiilor care nu-si vor putea procura un sistem mobil.

    Referinte bibliografice

[1] OLP (Ortho-Logo-Paedia) – Project for Speech Therapy http://www.xanthi.ilsp.gr/olp

[2] Diagnostic evaluation of Articulation and Phonology (http://www.harcourt-uk.com/product.aspx?n=1344&s=1376&cat=1388&skey=2183)

[3] STAR Speech Training, Assessment, and Remediation http://www.asel.udel.edu/speech

[4] Speechviewer III - http://www.synapseadaptive.com/edmark/prod/sv3/default.htm

[5] Laboissière, R., Ostry, D.J., and Feldman, A.G. (1996). The control of multi-muscle systems: Human jaw and hyoid movements. Biological Cybernetics, 74, 373-384

[6] Kiritani, S., Itoh, S. K., & Fujimura, O. (1975). Tongue-pellet tracking by a computer controlled X-ray microbeam system. Journal of the Acoustical Society of America, 57, 1516-1520

[7] Sanguineti, V., Laboissière, R., & Payan, Y. (1997). A control model of human tongue movements in speech. Biological Cybernetics, 77(1), 11-22.

[8] Honda, K., Hirai, H., & Dang, J. (1994). A physiological model of speech production and the implication of tongue-larynx interaction. In International Congress on Spoken Language Processing, Yokohama, Japan, 175-178

[9] Dang, Jianwu / Honda, Kiyoshi (2003), Consideration of muscle co-contraction in a physiological articulatory model, In EUROSPEECH-2003, pp. 2361-2364

[10] Olov Engwall (2001), Modeling the talking tongue, Lund University, Dept. of Lingusitics, Working Papers 49, pp. 30-33

[Proiect] [Situatie] [Obiective] [Prezentare] [Justificare] [Schema] [Rezultate] [Impact] [Management] [Resurse] [Echipa] [Raport final] [Diseminare]