UNIVERSITATEA  “ŞTEFAN CEL MARE”  SUCEAVA  

FACULTATEA  DE  INGINERIE  ELECTRICĂ

 

REGULAMENT PRIVIND

ORGANIZAREA  ŞI DESFĂŞURAREA PROCESULUI  DE  ÎNVĂŢĂMÂNT 

UTILIZÂND  SISTEMUL CREDITELOR TRANSFERABILE

 

 

ORGANIZAREA  PROCESULUI  DE  ÎNVĂŢĂMÂNT 

 

În Facultatea  de  Inginerie  Electrică învăţământul funcţionează sub forma a trei cicluri.

·         Ciclul I cuprinde semestrele I-IV şi reprezintă ciclul achiziţiilor fundamentale. Absolvenţii acestui ciclu obţin un “Atestat de studii universitare generale”.

·         Ciclul II cuprinde semestrele V-X fiind dedicat în principal studiilor de specializare. Absolvenţii acestui ciclu, care nu susţin examenul de diplomă obţin un “Certificat de absolvire a studiilor universitare”, iar cei care promovează examenul de diplomă obţin titlul de inginer diplomat.

·         Ciclul III include:

        studii postuniversitare aprofundate, pe durata a două semestre,

        studii de masterat, pe durata a 4 semestre.

acordîndu-se diplome de absolvire conform reglementărilor în vigoare.

 

STRUCTURA  ANULUI  DE  ÎNVĂŢĂMÂNT

 

Structura anilor de studii este propusă de Consiliul Academic al Facultăţii şi aprobată de Senatul Universităţii. Structura tipică a unui an universitar cuprinde două semestre care se finalizează cu câte o sesiune de examene. În toamnă se poate organiza o a treia sesiune de refacere. Stagiul practic se poate desfăşura după sesiunea II sau, pentru anumite grupe de studenţi, sub forma unor activităţi de cercetare-proiectare pe toată durata celor două semestre.

Se va avea în vedere o repartizare echilibrată a sarcinilor didactice pe cele două semestre astfel ca numărul total de ore dedicate săptămânal activităţilor didactice organizate de facultate să nu difere cu mai mult de 20 %% faţă de valoarea medie anuala.

 

CREDITE

 

Creditul sau numărul de credite reprezintă un punctaj asociat fiecărei discipline de studiu şi este proporţional cu cantitatea de muncă necesară studentului pentru a promova disciplina, cuprinzând atât activităţile desfăşurate în mod organizat (cursuri, seminarii, lucrări practice de laborator, proiect, stagii practice, participarea la procesul de evaluare a cunoştinţelor dobândite) cât şi munca individuală depusă pentru asimilarea cunoştinţelor predate, efectuarea temelor, elaborarea referatelor şi proiectelor.

 

Prin credite se cuantifică şi activitatea de pregătire şi susţinere a examenului de diplomă.

 

REGULI  GENERALE  DE  ACORDARE  A  CREDITELOR

 

Decizia finală privind alocarea numărului de credite ce pot fi acordate pentru absolvirea fiecărei discipline o ia Consiliul Academic al Facultăţii.

 

Creditul asociat unei discipline se acordă integral la promovarea disciplinei, atunci când nota decisă de procedura de evaluare a cunoştinţelor, specifică fiecărei discipline în parte, este mai mare sau egală cu nota minimă de promovare. Nu se admit acordări parţiale de credite pe componente de activitate aferente disciplinei.

 

Numărul minim de puncte de credit atribuite disciplinelor obligatorii şi opţionale ale unui an de studiu este de 60.

Punctele de credit acordate disciplinelor obligatorii şi opţionale, cu excepţia Practicii, se distribuie, de regulă, în mod egal pe semestre. Se admit diferenţe de maxim 5 credite faţă de 30. Creditele pentru Practică se alocă în semestrul II.

 

Disciplinele promovate se recunosc în orice situaţie, mai puţin cea de exmatriculare.

 

TRANSFERABILITATEA  CREDITELOR

 

Creditele sunt numite transferabile în măsura în care sunt recunoscute pentru echivalarea unei perioade de studiu pe care studentul a desfăşurat-o în cadrul unei alte specializări, facultăţi sau universităţi. Transferul creditelor este automat în cazul mobilităţilor desfăşurate sub egida programelor europene sau dacă perioada de studii s-a desfăşurat într-o unitate de învăţământ cu care facultatea a încheiat o convenţie prealabilă.

 

In cazul altor situaţii, cum ar fi transferul studentului de la o altă specializare, sau dintr-o altă facultate, fie din aceeaşi universitate, fie din alt centru universitar sau reluarea cursurilor după o întrerupere ce ar necesita susţinerea unor diferenţe, transferul de credite devine efectiv după aprobarea Consiliului Academic al Facultăţii.

Reluarea activităţii după întreruperea studiilor pentru durate mai mici de 3 ani, pentru anii promovaţi cu obţinerea celor 60 de credite se face fără susţinerea de diferenţe.

 

 

Limitele de alocare a creditelor sunt prezentate în tabelul următor:

 

Tabelul 1

Prevederea

Valoarea

Creditul minim cumulat anual

60

Creditul minim cumulat pe semestru

30±5

Creditul pentru practica anuală

4

Creditul pentru examenul de diplomă

30

Credite transferabile în cadrul facultăţii

220

Credite transferabile în cadrul universităţii “Ştefan cel Mare” Suceava

45

Transfer al studenţilor din centre universitare diferite

Potrivit hotărârii BE al CAF

Credite transferabile în cadrul unor programe de schimburi studenţeşti interne sau internaţionale

Conform acordului de schimburi aprobat de CAF

 

Potrivit reglementărilor Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului privind ocuparea prin concurs a unui post în învăţământ (gimnazial, liceal, superior) absolventul trebuie să posede certificatul de absolvire a "Departamentului pentru pregătirea personalului didactic". Acest certificat poate fi obţinut prin urmarea cursurilor facultative organizate de acest departament şi cărora le sunt asociate un număr de 20 credite ce pot fi obţinute suplimentar creditului minim anual. Înscrierea la aceste cursuri şi nepromovarea lor nu afectează promovarea în anul următor de studii.

 

CONTRACTUL DE STUDII

 

Învăţământul bazat pe credite permite studentului să-şi definească propriul program formativ pe baza ofertei şi a regulilor care stabilesc specificul diplomei acordate de facultate, la care aspiră studentul.

 

La înscrierea în fiecare an universitar studentul, îndrumat de un cadru didactic desemnat de Consiliul Academic al Facultăţii, încheie un contract de studii cu facultatea la care este înmatriculat. In cadrul acestui contract se stipulează ce discipline vor fi urmate şi câte credite pot fi obţinute prin promovarea unor discipline atât din cadrul propiei specializări cât şi din cadrul altor specializări, facultăţi sau universităţi din ţară sau străinătate.

 

Studentul şi îndrumătorul său pot consulta un ghid al tuturor disciplinelor din facultate (universitate). Acest ghid conţine pentru fiecare disciplină următoarele: denumirea şi codul disciplinei, numărul de ore de curs şi activităţi aplicative alocate, numărul de credite acordate, condiţii iniţiale (ce discipline trebuiesc promovate anterior), un scurt rezumat al disciplinei (cuvinte cheie) şi titularul de curs.

 

Planurile de învăţământ sunt specifice fiecărei specializări şi cuprind: discipline obligatorii, discipline opţionale şi discipline facultative. Primele două categorii de discipline asigură pregătirea de bază a studentului.

Disciplinele opţionale pot fi alese de către fiecare student fie independent unele de altele fie încadrate în pachete. O dată aleasă o disciplină opţională, promovarea ei devine obligatorie. Specificul pregătirii impune ca parcurgerea anumitor discipline să fie făcută într-o ordine prestabilită. De aceea majoritatea cursurilor au drept condiţii iniţiale promovarea altor cursuri.

În cadrul pregătirii de bază, se permite studentului să aleagă şi cursuri ce sunt ţinute în cadrul altor facultăţi sau universităţi. Această alegere trebuie să fie aprobată de îndrumătorul studentului în limita numărului maxim de credite ce pot fi obţinute în afara facultăţii (vezi Tabelul 1).

Disciplinele facultative completează pregătirea de bază a studentului şi pot fi alese de student fie din planurile de învăţământ ale facultăţii fie din planurile altor facultăţi, departamente sau universităţi.

Studentul poate contracta şi credite în avans. Numărul total de credite, contractat pentru un an de studiu, nu poate depăşi:

120 – în cazul studenţilor care în anul precedent au promovat cu o medie mai mare de 9,50

90 – în cazul studenţilor care au promovat anul precedent cu cel puţin media 9,00;

75 – pentru studenţii care continuă studiile la o a doua facultate sau au promovat anul anterior de şcolaritate cu o medie mai mare de 8.

Studenţii care contractează credite suplimentare îşi păstrează regimul de finanţare cîştigat la admitere sau în anul curent.

 

PREZENŢA LA ACTIVITĂŢILE DIDACTICE

 

Efectuarea tuturor lucrărilor practice (seminar, laborator, proiect) constituie condiţia necesară pentru promovarea disciplinelor la care sunt prevăzute astfel de activităţi didactice.

Recuperarea absenţelor la lucrările practice se poate face gratuit în timpul semestrului pentru maxim 2 lucrări, în cazul disciplinelor la care Planul de învăţământ prevede 14 lucrări şi maxim o lucrare pentru cele la care sunt prevăzute 7 lucrări. Recuperările vor fi efectuate conform programării indicate de cadrul didactic, de regulă cu altă formaţie de studiu, în cursul aceleiaşi săptămâni şi numai în cazuri excepţionale în ultima săptămână a semestrului.

Studenţii care după încheierea semestrului rămân cu absenţe la lucrările practice, vor putea să le recupereze numai în regim cu taxă. În aceste situaţii, recuperarea activităţilor practice poate fi făcută în sesiunea curentă sau în cea de restanţe, la datele fixate de cadrul didactic care a condus activitatea didactică la formaţia lor de studiu.

 

Frecventarea prelegerilor de curs este facultativă numai pentru studenţii din ciclul II, însă activitatea de la curs, fiind cuantificată prin credit, poate constitui un criteriu de evaluare pe parcurs a cunoştinţelor.

 

EVALUAREA CUNOŞTINŢELOR

 

Pentru stimularea pregătirii ritmice a studenţilor, ponderea rezultatelor evaluării pe parcurs a cunoştinţelor în nota finală va fi cuprinsă în plaja 40% - 60%. Modul de evaluare a cunoştinţelor, pentru fiecare disciplină în parte, va fi adus la cunoştinţa studenţilor de titularul de curs la începutul semestrului respectiv. Regulile speciale de evaluare conduc la deplasarea activităţilor de evaluare de-a lungul întregului semestru, astfel încât evaluarea să nu se facă  numai printr-o verificare finală.

 

În sistemul de evaluare bazat pe E.C.T.S. nota finală se calculează ca o medie ponderată între nota obţinută de student la activităţile didactice de pe parcursul semestrului şi nota de la examen. Pentru promovare este necesar ca ambele note să fie cel puţin egale cu 5.

Nota care reflectă activitatea studentului la activităţile didactice de pe parcursul semestrului se calculează ca o medie fără rotunjiri, a cel puţin trei note, dintre care cel puţin două trebuie să fie obţinute în urma unor teste date cu formaţia de studiu, în condiţii cât mai apropiate de cele de la examen (subiecte, supraveghere, notare).

Studenţii care nu obţin pe parcursul semestrului minim nota 5 pot cere o examinare suplimentară (gratuită) în ultima şedinţă de activităţi practice. Nota obţinută la această verificare suplimentară se adaugă la celelalte note obţinute în timpul semestrului. Dacă şi după această notare nu realizează cel puţin 5.00, atunci studenţii în cauză vor putea cere refacerea în regim cu taxă a testelor susţinute pe parcursul semestrului. Refacerea va avea loc la datele fixate de cadrul didactic care a condus activitatea didactică cu formaţia lor de studiu

Dacă nici în aceste condiţii nu a reuşit să obţină cel puţin nota 5.00, studentul poate fi primit totuşi la examen, însă activitatea de pe parcursul semestrului va trebui refăcută în totalitate, în regim cu taxă, similar cu obţinerea creditelor restante. Chiar dacă a promovat examenul, dar nu a promovat activitatea practică, studentul are statutul de restanţier în regim cu credite restante. Taxa pe care va trebui să o achite în anul universitar următor pentru refacerea aplicaţiilor practice va fi stabilită ca un procent din taxa aferentă disciplinei, egal cu ponderea evaluării pe parcurs în nota finală. În mod similar, studenţii care nu au promovat examenul, dar au promovat activităţile practice, vor reface în anul universitar următor examenul. Şi în această situaţie studentul are statutul de restanţier în regim cu credite restante, iar taxa  achitată va fi calculată proporţional cu ponderea examenului în evaluarea finală.

 

Într-un an universitar, orice examen sau colocviu poate fi susţinut fără taxă, o dată în sesiunea în care a fost programat şi  încă o dată în sesiunea a III-a (de refacere).

 

Un examen poate fi susţinut în sesiunea III şi pentru MĂRIREA NOTEI cu condiţia de integralitate după sesiunea din vară. Notele acordate la proiectei nu mai pot fi mărite.

 

 

CONDIŢII  DE promovare, DURATA MAXIMA A STUDIILOR

 

La începutul fiecărui an universitar studentul va depune o cerere prin care va solicita înscrierea în anul universitar şi încheierea contractului de studii.

Cu erxcepţia anului V de studiu, cererea va fi aprobată dacă studentul a obţinut minimum 40 credite prin promovarea disciplinelor obligatorii si opţionale contractate în anul anterior.

Pentru a se înscrie în anul V este necesară obţinerea tuturor creditelor din anii I-IV. În mod excepţional, B.C.A.F.  poate aviza promovarea cu o singură restanţă.

În caz contrar studentul va fi exmatriculat sau reînmatriculat, la cerere, în anul de studiu pe care nu l-a promovat, în regim cu taxă.

Taxa de şcolarizare va fi achitată integral (când studentul nu a promovat nici o disciplină) sau proporţional cu numărul de credite restante.

Taxele pentru refacerea creditelor restante din anii precedenţi se stabilesc astfel:

-         pentru credite restante din anul anterior: taxa de studiu anuală / 60 credite

-         pentru credite restante din anii precedenţi: taxa se dublează pentru fiecare an de întârziere.

Dacă studentul nu a promovat toate disciplinele obligatorii şi opţionale, dar a obţinut numărul de credite minim necesar continuării studiilor (40 de credite din 60), disciplinele nepromovate pot fi parcurse din nou de student, cu taxa, în anul universitar următor, cu toate activităţile didactice aferente nepromovate (curs, seminar, laborator, proiect etc. dacă nu s-a obţinut media 5 la activitatea pe parcurs sau numai examenul).

 

Regimul fără taxă nu poate depăşi 5 ani calendaristici de la admitere.

 

Media generală anuală se calculează ca o medie a notelor obţinute la disciplinele contractate ponderate cu creditele aferente disciplinei respective.

 

INTRERUPEREA  STUDIILOR

 

Întreruperea studiilor se poate face numai la începutul anului universitar în perioada în care se încheie contractele de studii. Numărul de întreruperi şi durata acestora sunt în concordanţă cu reglementările legale în vigoare. Întreruperea studiilor se poate face şi în timpul anului universitar dacă există motive independente de voinţa studentului (certificat medical prelungit, caz de forţă majoră).

 

TRANSFER

 

Studentul poate urma o altă specializare dacă la sfârşitul unui an de studiu a obţinut 60 credite în acel an şi a susţinut un nou concurs de admitere. In acest caz, în contractul de studii se va stipula printr-o clauză specială că toate  disciplinele care apar ca urmare a schimbării specializării vor trebui promovate în anul următor, în plus faţă de sarcinile anuale minime ale noii specializări. Dacă această clauză nu este îndeplinită studentul revine la vechea specializare, pierzând, deci, un an.

În mod excepţional transferul la altă specializare din cadrul facultăţii mai este posibil o singură dată şi în cadrul Competiţiei de ocupare a locurilor bugetate rămase libere prin pierderile de şcolaritate.

Nu se admite transferul studenţilor bugetaţi în exteriorul facultăţii.

 

EXAMENUL DE DIPLOMĂ

 

Examenul de Diplomă se desfăşoară în conformitate cu reglementările în vigoare.

 

DUBLA  SPECIALIZARE

 

In cadrul facultăţii un student poate urma în paralel şi cursurile unei alte specializări. Pentru aceasta trebuie să susţină un concurs de admitere la specializarea respectivă.

 

Ca şi în cazul transferului la o altă specializare din cadrul facultăţii, numărul de credite transferate de la o specializare la alta poate fi integral. Echivalarea disciplinelor prin transferul de credite este de resortul BCAF la propunerea coordonatorului noii specializări. Pentru fiecare examen de diplomă se va elabora un nou proiect de diplomă şi se va susţine examenul corespunzător specializării respective.

 

 

 

DISPOZIŢII FINALE

 

Prezentul regulament a fost adoptat de Consiliul Academic al Facultăţii de Inginerie Electrică. El poate fi actualizat atunci când modificările ulterioare ale cartei Universităţii “Ştefan cel Mare” Suceava sau ale legislaţiei statului român o vor impune sau când priorităţile învăţământului superior tehnic o vor cere.

 

Situaţiile neprevăzute în acest regulament vor fi soluţionate de către Consiliul Academic al Facultăţii de Inginerie Electrică.