UNIVERSITATEA “ŞTEFAN CEL MARE” SUCEAVA
ORGANIZAREA ŞI
DESFĂŞURAREA PROCESULUI
DE
ÎNVĂŢĂMÂNT
UTILIZÂND SISTEMUL CREDITELOR
TRANSFERABILE
În Facultatea de
Inginerie Electrică
învăţământul funcţionează sub forma a trei cicluri.
·
Ciclul I cuprinde semestrele I-IV
şi reprezintă ciclul achiziţiilor fundamentale. Absolvenţii
acestui ciclu obţin un “Atestat de studii universitare generale”.
·
Ciclul II cuprinde semestrele V-X fiind
dedicat în principal studiilor de specializare. Absolvenţii acestui ciclu,
care nu susţin examenul de diplomă obţin un “Certificat de
absolvire a studiilor universitare”, iar cei care promovează examenul de
diplomă obţin titlul de inginer diplomat.
·
Ciclul III include:
–
studii postuniversitare aprofundate, pe
durata a două semestre,
–
studii de masterat, pe durata a 4
semestre.
acordîndu-se
diplome de absolvire conform reglementărilor în vigoare.
STRUCTURA ANULUI
DE ÎNVĂŢĂMÂNT
Structura
anilor de studii este propusă de Consiliul Academic al
Facultăţii şi aprobată de Senatul Universităţii.
Structura tipică a unui an universitar cuprinde două semestre care se
finalizează cu câte o sesiune de examene. În toamnă se poate organiza
o a treia sesiune de refacere. Stagiul practic se poate desfăşura
după sesiunea II sau, pentru anumite grupe de studenţi, sub forma
unor activităţi de cercetare-proiectare pe toată durata celor
două semestre.
Se va avea în
vedere o repartizare echilibrată a sarcinilor didactice pe cele două
semestre astfel ca numărul total de ore dedicate săptămânal
activităţilor didactice organizate de facultate să nu difere cu
mai mult de 20 %% faţă de valoarea
medie anuala.
CREDITE
Creditul sau numărul de credite reprezintă un punctaj asociat
fiecărei discipline de studiu şi este proporţional cu cantitatea
de muncă necesară studentului pentru a promova disciplina, cuprinzând
atât activităţile desfăşurate în mod organizat (cursuri,
seminarii, lucrări practice de laborator, proiect, stagii practice,
participarea la procesul de evaluare a cunoştinţelor dobândite) cât
şi munca individuală depusă pentru asimilarea
cunoştinţelor predate, efectuarea temelor, elaborarea referatelor
şi proiectelor.
Prin credite
se cuantifică şi activitatea de pregătire şi susţinere
a examenului de diplomă.
REGULI GENERALE
DE ACORDARE A
CREDITELOR
Decizia
finală privind alocarea numărului de credite ce pot fi acordate
pentru absolvirea fiecărei discipline o ia Consiliul Academic al
Facultăţii.
Creditul asociat unei discipline se
acordă integral la promovarea disciplinei, atunci când nota
decisă de procedura de evaluare a cunoştinţelor, specifică
fiecărei discipline în parte, este mai mare sau egală cu nota
minimă de promovare. Nu se admit acordări parţiale de credite pe
componente de activitate aferente disciplinei.
Numărul
minim de puncte de credit atribuite disciplinelor obligatorii şi
opţionale ale unui an de studiu este de 60.
Punctele de
credit acordate disciplinelor obligatorii şi opţionale, cu
excepţia Practicii, se distribuie, de regulă, în mod egal pe
semestre. Se admit diferenţe de maxim 5 credite faţă de 30.
Creditele pentru Practică se alocă în semestrul II.
Disciplinele
promovate se recunosc în orice situaţie, mai puţin cea de
exmatriculare.
TRANSFERABILITATEA CREDITELOR
Creditele
sunt numite transferabile în
măsura în care sunt recunoscute pentru echivalarea unei perioade de studiu
pe care studentul a desfăşurat-o în cadrul unei alte
specializări, facultăţi sau universităţi. Transferul
creditelor este automat în cazul mobilităţilor desfăşurate
sub egida programelor europene sau dacă perioada de studii s-a
desfăşurat într-o unitate de învăţământ cu care
facultatea a încheiat o convenţie prealabilă.
In cazul
altor situaţii, cum ar fi transferul studentului de la o altă
specializare, sau dintr-o altă facultate, fie din aceeaşi
universitate, fie din alt centru universitar sau reluarea cursurilor după
o întrerupere ce ar necesita susţinerea unor diferenţe, transferul de
credite devine efectiv după aprobarea Consiliului Academic al
Facultăţii.
Reluarea activităţii după întreruperea studiilor pentru
durate mai mici de 3 ani, pentru anii promovaţi cu obţinerea celor 60
de credite se face fără susţinerea de diferenţe.
Limitele de
alocare a creditelor sunt prezentate în tabelul următor:
Tabelul 1
Prevederea |
Valoarea |
Creditul
minim cumulat anual |
60 |
Creditul
minim cumulat pe semestru |
30±5 |
Creditul
pentru practica anuală |
4 |
Creditul
pentru examenul de diplomă |
30 |
Credite
transferabile în cadrul facultăţii |
220 |
Credite
transferabile în cadrul universităţii “Ştefan cel Mare”
Suceava |
45 |
Transfer al
studenţilor din centre universitare diferite |
Potrivit
hotărârii BE al CAF |
Credite
transferabile în cadrul unor programe de schimburi studenţeşti
interne sau internaţionale |
Conform
acordului de schimburi aprobat de CAF |
Potrivit
reglementărilor Ministerului Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului privind ocuparea prin concurs a unui post în
învăţământ (gimnazial, liceal, superior) absolventul trebuie
să posede certificatul de absolvire a "Departamentului pentru
pregătirea personalului didactic". Acest certificat poate fi
obţinut prin urmarea cursurilor facultative organizate de acest
departament şi cărora le sunt asociate un număr de 20 credite ce
pot fi obţinute suplimentar creditului minim anual. Înscrierea la aceste
cursuri şi nepromovarea lor nu afectează promovarea în anul
următor de studii.
CONTRACTUL DE
STUDII
Învăţământul
bazat pe credite permite studentului să-şi definească propriul
program formativ pe baza ofertei şi a regulilor care stabilesc specificul
diplomei acordate de facultate, la care aspiră studentul.
La înscrierea
în fiecare an universitar studentul, îndrumat de un cadru didactic desemnat de
Consiliul Academic al Facultăţii, încheie un contract de studii cu
facultatea la care este înmatriculat. In cadrul acestui contract se
stipulează ce discipline vor fi urmate şi câte credite pot fi
obţinute prin promovarea unor discipline atât din cadrul propiei specializări
cât şi din cadrul altor specializări, facultăţi sau
universităţi din ţară sau străinătate.
Studentul
şi îndrumătorul său pot consulta un ghid al tuturor
disciplinelor din facultate (universitate). Acest ghid conţine pentru
fiecare disciplină următoarele: denumirea şi codul disciplinei,
numărul de ore de curs şi activităţi aplicative alocate,
numărul de credite acordate, condiţii iniţiale (ce discipline
trebuiesc promovate anterior), un scurt rezumat al disciplinei (cuvinte cheie) şi
titularul de curs.
Planurile de
învăţământ sunt specifice fiecărei specializări
şi cuprind: discipline obligatorii, discipline opţionale
şi discipline facultative. Primele două categorii de
discipline asigură pregătirea de bază a studentului.
Disciplinele opţionale pot fi alese de către fiecare student fie
independent unele de altele fie încadrate în pachete. O dată aleasă o
disciplină opţională, promovarea ei devine obligatorie.
Specificul pregătirii impune ca parcurgerea anumitor discipline să
fie făcută într-o ordine prestabilită. De aceea majoritatea
cursurilor au drept condiţii iniţiale promovarea altor cursuri.
În cadrul pregătirii de bază, se permite studentului să
aleagă şi cursuri ce sunt ţinute în cadrul altor
facultăţi sau universităţi. Această alegere trebuie
să fie aprobată de îndrumătorul studentului în limita
numărului maxim de credite ce pot fi obţinute în afara
facultăţii (vezi Tabelul 1).
Disciplinele facultative completează pregătirea de bază a
studentului şi pot fi alese de student fie din planurile de
învăţământ ale facultăţii fie din planurile altor
facultăţi, departamente sau universităţi.
Studentul poate contracta şi credite în avans. Numărul total de
credite, contractat pentru un an de studiu, nu poate depăşi:
120 – în cazul studenţilor care în anul precedent au promovat cu o
medie mai mare de 9,50
90 – în cazul studenţilor care au promovat anul precedent cu cel
puţin media 9,00;
75 – pentru studenţii care continuă studiile la o a doua
facultate sau au promovat anul anterior de şcolaritate cu o medie mai mare
de 8.
Studenţii care contractează credite suplimentare îşi
păstrează regimul de finanţare cîştigat la admitere sau în
anul curent.
PREZENŢA
LA ACTIVITĂŢILE DIDACTICE
Efectuarea
tuturor lucrărilor practice (seminar, laborator, proiect) constituie
condiţia necesară pentru promovarea disciplinelor la care sunt
prevăzute astfel de activităţi didactice.
Recuperarea absenţelor la
lucrările practice se poate face gratuit în timpul semestrului pentru
maxim 2 lucrări, în cazul disciplinelor la care Planul de
învăţământ prevede 14 lucrări şi maxim o lucrare
pentru cele la care sunt prevăzute 7 lucrări. Recuperările vor
fi efectuate conform programării indicate de cadrul didactic, de
regulă cu altă formaţie de studiu, în cursul aceleiaşi
săptămâni şi numai în cazuri excepţionale în ultima
săptămână a semestrului.
Studenţii
care după încheierea semestrului rămân cu absenţe la
lucrările practice, vor putea să le recupereze numai în regim cu
taxă. În aceste situaţii, recuperarea activităţilor
practice poate fi făcută în sesiunea curentă sau în cea de
restanţe, la datele fixate de cadrul didactic care a condus activitatea
didactică la formaţia lor de studiu.
Frecventarea
prelegerilor de curs este facultativă numai pentru studenţii din
ciclul II, însă activitatea de la curs, fiind cuantificată prin
credit, poate constitui un criteriu de evaluare pe parcurs a
cunoştinţelor.
EVALUAREA
CUNOŞTINŢELOR
Pentru
stimularea pregătirii ritmice a studenţilor, ponderea rezultatelor
evaluării pe parcurs a cunoştinţelor în nota finală va fi
cuprinsă în plaja 40% - 60%. Modul de evaluare a cunoştinţelor,
pentru fiecare disciplină în parte, va fi adus la cunoştinţa
studenţilor de titularul de curs la începutul semestrului respectiv.
Regulile speciale de evaluare conduc la deplasarea activităţilor de evaluare
de-a lungul întregului semestru, astfel încât evaluarea să nu se facă numai printr-o verificare finală.
În sistemul de evaluare bazat pe E.C.T.S. nota
finală se calculează ca o medie ponderată între nota
obţinută de student la activităţile didactice de pe
parcursul semestrului şi nota de la examen. Pentru promovare este necesar
ca ambele note să fie cel puţin egale cu 5.
Nota care
reflectă activitatea studentului la activităţile didactice de pe
parcursul semestrului se calculează ca o medie fără rotunjiri, a
cel puţin trei note, dintre care cel puţin două trebuie să
fie obţinute în urma unor teste date cu formaţia de studiu, în
condiţii cât mai apropiate de cele de la examen (subiecte, supraveghere,
notare).
Studenţii
care nu obţin pe parcursul semestrului minim nota 5 pot cere o examinare
suplimentară (gratuită) în ultima şedinţă de
activităţi practice. Nota obţinută la această
verificare suplimentară se adaugă la celelalte note obţinute în
timpul semestrului. Dacă şi după această notare nu realizează
cel puţin 5.00, atunci studenţii în cauză vor putea cere
refacerea în regim cu taxă a testelor susţinute pe parcursul
semestrului. Refacerea va avea loc la datele fixate de cadrul didactic care a
condus activitatea didactică cu formaţia lor de studiu
Dacă
nici în aceste condiţii nu a reuşit să obţină cel
puţin nota 5.00, studentul poate fi primit totuşi la examen,
însă activitatea de pe parcursul semestrului va trebui refăcută
în totalitate, în regim cu taxă, similar cu obţinerea creditelor
restante. Chiar dacă a promovat examenul, dar nu a promovat activitatea
practică, studentul are statutul de restanţier în regim cu credite
restante. Taxa pe care va trebui să o achite în anul universitar
următor pentru refacerea aplicaţiilor practice va fi stabilită
ca un procent din taxa aferentă disciplinei, egal cu ponderea
evaluării pe parcurs în nota finală. În mod similar, studenţii
care nu au promovat examenul, dar au promovat activităţile practice,
vor reface în anul universitar următor examenul. Şi în această
situaţie studentul are statutul de restanţier în regim cu credite
restante, iar taxa achitată va fi
calculată proporţional cu ponderea examenului în evaluarea
finală.
Într-un an
universitar, orice examen sau colocviu poate fi susţinut fără
taxă, o dată în sesiunea în care a fost programat şi încă o dată în sesiunea a III-a
(de refacere).
Un examen
poate fi susţinut în sesiunea III şi pentru MĂRIREA NOTEI cu
condiţia de integralitate după sesiunea din vară. Notele
acordate la proiectei nu mai pot fi mărite.
CONDIŢII DE promovare,
DURATA MAXIMA A STUDIILOR
La începutul fiecărui an universitar studentul va depune o cerere prin
care va solicita înscrierea în anul universitar şi încheierea contractului
de studii.
Cu erxcepţia anului V de studiu, cererea va fi aprobată dacă
studentul a obţinut minimum 40 credite prin promovarea disciplinelor
obligatorii si opţionale contractate în anul anterior.
Pentru a se
înscrie în anul V este necesară obţinerea tuturor creditelor din anii
I-IV. În mod excepţional, B.C.A.F.
poate aviza promovarea cu o singură restanţă.
În caz contrar studentul va fi exmatriculat sau
reînmatriculat, la cerere, în anul de studiu pe care nu l-a promovat, în regim
cu taxă.
Taxa de şcolarizare va fi achitată integral (când studentul
nu a promovat nici o disciplină) sau proporţional cu numărul de
credite restante.
Taxele pentru refacerea creditelor restante din anii precedenţi se
stabilesc astfel:
-
pentru credite restante din
anul anterior: taxa de studiu anuală / 60 credite
-
pentru credite restante din anii
precedenţi: taxa se dublează pentru fiecare an de întârziere.
Dacă studentul nu a promovat toate disciplinele obligatorii şi
opţionale, dar a obţinut numărul de credite minim necesar
continuării studiilor (40 de credite din 60), disciplinele nepromovate pot
fi parcurse din nou de student, cu taxa, în anul universitar următor, cu
toate activităţile didactice aferente nepromovate (curs, seminar,
laborator, proiect etc. dacă nu s-a obţinut media 5 la activitatea pe
parcurs sau numai examenul).
Regimul fără taxă nu
poate depăşi 5 ani calendaristici de la admitere.
Media
generală anuală se calculează ca o medie a notelor obţinute
la disciplinele contractate ponderate cu creditele aferente disciplinei
respective.
INTRERUPEREA STUDIILOR
Întreruperea
studiilor se poate face numai la începutul anului universitar în perioada în
care se încheie contractele de studii. Numărul de întreruperi şi
durata acestora sunt în concordanţă cu reglementările legale în
vigoare. Întreruperea studiilor se poate face şi în timpul anului
universitar dacă există motive independente de voinţa
studentului (certificat medical prelungit, caz de forţă majoră).
TRANSFER
Studentul
poate urma o altă specializare dacă la sfârşitul unui an de
studiu a obţinut 60 credite în acel an şi a susţinut un nou
concurs de admitere. In acest caz, în contractul de studii se va stipula
printr-o clauză specială că toate disciplinele care apar ca urmare a schimbării specializării
vor trebui promovate în anul următor, în plus faţă de sarcinile
anuale minime ale noii specializări. Dacă această clauză nu
este îndeplinită studentul revine la vechea specializare, pierzând, deci,
un an.
În mod
excepţional transferul la altă specializare din cadrul
facultăţii mai este posibil o singură dată şi în
cadrul Competiţiei de ocupare a locurilor bugetate rămase libere prin
pierderile de şcolaritate.
Nu se admite
transferul studenţilor bugetaţi în exteriorul facultăţii.
DUBLA SPECIALIZARE
In cadrul
facultăţii un student poate urma în paralel şi cursurile unei
alte specializări. Pentru aceasta trebuie să susţină un
concurs de admitere la specializarea respectivă.
Ca şi în
cazul transferului la o altă specializare din cadrul facultăţii,
numărul de credite transferate de la o specializare la alta poate fi
integral. Echivalarea disciplinelor prin transferul de credite este de resortul
BCAF la propunerea coordonatorului noii specializări. Pentru fiecare examen
de diplomă se va elabora un nou proiect de diplomă şi se va
susţine examenul corespunzător specializării respective.
Prezentul
regulament a fost adoptat de Consiliul Academic al Facultăţii de
Inginerie Electrică. El poate fi actualizat atunci când modificările
ulterioare ale cartei Universităţii “Ştefan cel Mare” Suceava
sau ale legislaţiei statului român o vor impune sau când
priorităţile învăţământului superior tehnic o vor cere.
Situaţiile
neprevăzute în acest regulament vor fi soluţionate de către
Consiliul Academic al Facultăţii de Inginerie Electrică.